Usługi

Ubezpieczenia transportowe – zakres ochrony i limity odpowiedzialności

Rodzaje ubezpieczeń:

OCP – Odpowiedzialność Cywilna Przewoźnika

  • uszkodzenie lub utratę towaru wskutek wypadku, kradzieży, pożaru czy działania osób trzecich,
  • błędy w zabezpieczeniu ładunku,
  • szkody wynikające z opóźnień (w ograniczonym zakresie, jeśli ujęte w polisie).
  • Organizacja formalności celnych na całym świecie
  • Raportowanie

OCS – Odpowiedzialność Cywilna Spedytora

  • błędną organizację transportu,
  • nieprawidłowy dobór przewoźnika,
  • błędy formalne (np. w dokumentacji),
  • brak właściwego nadzoru nad procesem logistycznym.

Ubezpieczenie cargo – dobrowolne, ale dające pełną ochronę

  • kradzież, zniszczenie lub uszkodzenie towaru,
  • działanie sił wyższych (burze, pożary, powodzie),
  • błędy w manipulacji ładunkiem,
  • szkody powstałe niezależnie od winy przewoźnika czy spedytora.

Ubezpieczenia mienia w obrocie przez Klienta

  • towary składowane w magazynach,
  • towary w tranzycie (własny transport lub transport zlecany),
  • błędy w manipulacji ładunkiem,
  • produkty będące w ciągłym obrocie (np. w ramach handlu międzynarodowego).

Limity odpowiedzialności cywilnej przewoźnika wynikające z przepisów ogólnych:

1. Transport drogowy międzynarodowy – Konwencja CMR

  • 8,33 SDR/kg brutto utraconego lub uszkodzonego towaru (SDR – specjalne prawa ciągnienia wg kursu MFW; 1 SDR = ok. 5,5 zł w 2024 r.)
  • Nie obejmuje np. utraconych zysków, kar umownych, opóźnień (chyba że udowodniono winę umyślną)
  • Obowiązuje domniemanie winy, ale nie pełna odpowiedzialność bezwarunkowa

2. Transport lotniczy – Konwencja Montrealska

  • 22 SDR za 1 kg brutto przesyłki
  • Odpowiedzialność jest ograniczona i może nie pokryć wartości całego ładunku – dlatego rekomendowane jest ubezpieczenie cargo.

3. Transport morski – Reguły Hasko–Visbijskie

  • 666,67 SDR za jednostkę ładunkową lub 2 SDR za każdy kilogram brutto towaru,